dinsdag 10 januari 2012

Opoe's schort


Pas kreeg ik hem weer eens op de mail van iemand. Hij is nog steeds leuk....

De historie van de schort
Ik geloof niet dat onze kinderen weten wat een schort is.
Het voornaamste gebruik van opoe's schort was, om haar jurk te beschermen,omdat ze maar een paar jurken had, maar ook omdat het makkelijker was om een schort te wassen in plaats van een jurk.
Ze gebruikte de schort ook als pannenlap, om de pannen van de kachel of uit de oven te halen.
Haar schort diende ook om de tranen en vuile neus van de kinderen af te vegen.
Als ze de eieren uit het kippenhok ging halen, was de schort ook heel handig om de eieren te dragen.
Als er visite kwam konden haar verlegen kinderen onder haar schort schuilen.
En als het koud was kon ze haar armen er in draaien en opwarmen.
Het was ook heel geschikt om de menige zweetdruppeltjes af te vegen, als ze gebukt stond over de kachel, met koken.
Hout voor de kachel werd ook in de schort binnen gebracht.
Uit de tuin droeg ze van allerhande soorten groente naar binnen,
En als de erwten gedopt waren gingen de schillen in de schort.
In de herfst werd de schort gebruikt om de appels op te rapen, die onder de bomen lagen.
Als opoe onverwacht visite aan zag komen, stond je er van te kijken, hoeveel meubeltjes dat ouwe schortje nog kon stoffen in een paar seconden.
Als het eten klaar was, ging ze naar buiten en zwaaide met haar schort,
dan wist iedereen dat het tijd was om binnen te komen.
Het zal nog lang duren voordat iemand iets uitgevonden heeft wat voor zoveel doelen gebruikt kan worden als het schort van opoe!
Lees dit maar eens goed, velen zullen het verhaal kennen
van opoe's schortje.
In deze tijd, zouden wij er gek van worden; te weten hoeveel bacteriën er in dat schortje zaten .
Toch heeft nooit iemand er wat aan overgehouden………… Of toch ?
LIEFDE!

5 opmerkingen:

  1. Leuk blogje. Mijn oma droeg ook altijd een schort over haar jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hej...thanks for your visit at our blog...unfortunatly i´couldn´t understand Dutch, but will look a little bit around your virtual outlet...always fine to meet new creative blogger around here...have a lovley rest of the week...cheers...i...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig dat je mij 'n bezoekje bracht en tuurlijk zet6 ik je op m'n bloglist.
    Uiteraard kwam ik een tegen bezoekje brengen en heb me als volger aangemeld.
    Leuk joh het verhaal over 'de schort'.!!!
    Wens je een fijne avond, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh I just love alla this kind of old stuff. Thnks for you; you left me a commenta, but I was a little bit sorry, because Ididn't understand what you wew saying. Have a nice sunday.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig verhaal, van die schort. Maaaaaar echt , het was zo. Mijn Beppe, had ook zo een schort. Niemand werd er ziek van.
    Groetnis .
    Mijn blog Bayke Nifelt.

    BeantwoordenVerwijderen