donderdag 1 mei 2014

What's in a name?

Wie bekend is met Shakespeare kent deze uitdrukking. Juliet verzucht in 'Romeo and Juliet': What's in a name? als blijkt dat ze niet met Romeo kan trouwen omdat hij hoort bij een rivaliserende familie.



Juliet:
'Tis but thy name that is my enemy;
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? it is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call'd,
Retain that dear perfection which he owes
Without that title. Romeo, doff thy name,
And for that name which is no part of thee
Take all myself.

Romeo:
I take thee at thy word:
Call me but love, and I'll be new baptized;
Henceforth I never will be Romeo.

Tegenwoordig wordt met deze uitdrukking bedoeld: het gaat niet om de naam! Nou, da's maar gelukkig ook.

Een jaar of tien geleden ben ik gestart met boeken verkopen. Op een gegeven moment resulteerde dat in een eigen site. Voor deze eigen site moest een domeinnaam gevonden worden. In de eerste plaats dacht ik aan 'Heistekboeken'. Maar na wat langer nagedacht te hebben, werd het 'Boekenstek'.

Laat ik nu onlangs ontdekken dat er meerde waren die in deze trant denken. Op Twitter kwam ik vandaag de volgende uitgever tegen: @HaystackBoeken

Ze hebben een schitterende website: http://www.haystack.nl/ Ik ben bijna jaloers op de naam..... Nee, het betreft niet de dure variant van Heistek, 't is gewoon chique, zelfs het logo:



En weet je wie ik op het wereldwijde web ook tegen kwam? Boekenstek. Echt waar! In Steggerda, een klein dorpje dichtbij Wolvega, is een heuse Boekenstek te vinden. Geen filiaal, ook geen concurrent, maar gewoon een naamgenoot. Op de website www.stellingwerf.nl staat het volgende nieuwsbericht:
Steggerda – Bijna twee jaar geleden werd het idee voor het oprichten van een ‘boekenstek’ in Steggerda geboren. Uiteindelijk kwam vorige maand de toestemming van de gemeente om boeken uit te lenen waarna op zaterdag 17 november de boekenstek officieel kon worden geopend.
De volgende foto van de opening maakt het verhaal compleet. De dorpsoudste knipt officieel het lint door.



De Heerenveense Courant doet ook nog een duit in het zakje met de volgende tekst en foto:



,Boekenstek heeft geen dorpsfunctie’

What's in a name? Nee, gelukkig gaat het niet om de naam. Dat had Shakespeare ook al begrepen. Ik wens alle boekenstekken, hoe dan ook geschreven, veel succes toe met hun boekenactiviteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten