maandag 6 augustus 2012

Theodorus Ubink


Onderstaand een verhaal van vorig jaar uit mijn andere weblog. Omdat ik deze weblog ophef, heb ik dit stukje hier "veiliggesteld".

Donderdagmiddag kreeg ik een vriendelijk verzoek binnen van een mevrouw ergens uit den lande. Ze had een oud boek gehad, een heel oud boek. Volgens de titelpagina is het in Delft gedrukt bij Adriaan Beman, boekverkooper te Delft. Van het jaartal kan ik alleen de eerste twee cijfers lezen: 17. Een boek uit de 18e eeuw dus.


De titelpagina vermeldt de volgende gegevens:

Messias-Zegenlied
Of 's Konings Gangen in 't
Heyligdom
Vertoond in een
Verklaaringe en Toepassinge
van den
LXVIII Psalm
Als mede des
grooten Constantyns
Bekeeringe en Godsdienst-yver, onderzogt en verdedigt,
Door
Theodorus Ubink,
Predicant tot Over-Schie

De mail vervolgt: "Heeft u een idee wat het ongeveer waard is?

Ik zag ergens zo'n boek maar dan van psalm 45 en een harde kaft erom heen voor 200 euro staan, maar die zag er wel mooier uit als deze." Ze vermeldt verder nog dat het boek 566 blz. telt, een slappe kaft heeft (maar wel genaaid).

Wie kan deze mevrouw helpen?


Zelf was ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat meer biografische gegevens over Theodorus Ubink. In "Het blijvend Woord", deel 2 (uitgave van de GBS) zag ik een levensbeschrijving van hem. Hij heeft geleefd van ongeveer 1674 tot 1709. Als predikant heeft hij resp. gestaan in Houten, Overschie, Delfshaven en Alkmaar.

Wat schetst echter mijn verbazing als ik wel het genoemde boek over psalm 45 terugvind in de beschrijving, maar niet het boek over psalm 68 waar het hier over gaat? Kom ik zelf dus ook met een vraag. Wie kan me meer over dit boek vertellen?



We zijn benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten