vrijdag 14 februari 2014

Op boekenjacht

Terwijl half Nederland zich naar verre oorden spoedt, ga ik deze vakantie op boekenjacht. In Friesland hoop ik mijn vaste adresjes af te gaan. Zo hoop ik mijn voorraad tweedehands boeken weer aan te vullen.


Nu is het boeken inkopen een bezigheid die ik nog niet helemaal in mijn vingers heb. Stel: Je staat voor een grote boekenkast, uiteraard gevuld met boeken. De eigenaar heeft je opgebeld: 'Ik heb  nog wat boeken staan. Misschien is het wat voor je.' Ja, inderdaad. het is wat.

Eerst koffie en een praatje en dan volgt de magische zin: 'Kom, we gaan bij de boeken kijken'. Na wat heen- en weer gepraat vraag je aan de verkoper: Wat vraag je ervoor? Nu is me het me nog nooit overkomen dat een verkoper antwoord op die vraag gaf. In alle gevallen luidt de wedervraag: Wat geef je ervoor? 

Ja, dat is lastig. Wat geef je ervoor? Bij elke partij zitten verkoopbare boeken, maar een gedeelte is ook te betitelen als onverkoopbaar. In sommige gevallen praat je dan over meer dan de helft. Die rekensom moet je dus eerst maken.

Verder is de grootte van de partij belangrijk. Drie boeken zijn relatief duurder dan 300 boeken. En die zijn op hun beurt gemiddeld weer duurder dan 3000 boeken.

De volgende inschatting is het sóórt boeken. Sta je voor een kast met zeldzame werken of zijn het goedkope romans. Dat scheelt nogal wat!

Een voorbeeld: Je staat voor een kast met de volgende inhoud:
- 10 meter boeken
- de helft is verkoopbaar, dus 5 meter. De verkoper wil de hele handel in één keer verkopen.
- het zijn boeken van een gemiddelde verkoopprijs van 7 euro.
- per meter staan er ongeveer 40 boeken. Dat is dus 5 meter x 40 boeken = 200 boeken.
- 200 boeken x 7 euro = 1400 euro (verkoopprijs).

Nu komt het moeilijkste van de rekensom. De verkoopprijs is 1400 euro, wat geef je er dan voor als inkoper? 

Onlangs heb ik een mooie stelregel gehoord: Je moet er die prijs voor geven waarvan je weet dat je die in een maand of twee er weer uit hebt. 

Op een internetsite van een boekhandelaar zag ik de volgende omschrijving staan: 'U ontvangt ongeveer 20 à 25% van de door de inkoper vastgestelde boekenprijs.' Dat vind ik persoonlijk aan de lage kant.

Na alle afwegingen gemaakt te hebben, kom je uiteindelijk met een bod. Ik geef er bijv. 450 euro voor. In een ander geval zal een partij van gelijke grootte 700 euro opbrengen. Of misschien maar 300 euro.

In de herfstvakantie overkwam me wat leuks. Ik was bij iemand op bezoek om een grote partij boeken in te kopen. Het ging, voor mijn doen, om forse bedragen. Ik noemde een prijs. De verkoper zei: Als je de helft geeft, mag je ze meenemen..... Mijn auto heeft het maar net overleefd....

Kom je in de vakantie in Friesland een zwaarbeladen Zafira tegen, zwaai dan, want dat ben ik!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten