dinsdag 8 maart 2011

De knappe leerjongen


"Leven-Leesboek voor de Scholen met de Bijbel" staat er op de voorkant. Het bewuste boekje is al jaren bij ons in huis. Waar het precies vandaan komt, weet niemand. Het oude leesboekje bevat verhalen, gedichten en wijze spreuken. Eén verhaal is wel bijzonder aardig. De tekening van Tjeerd Bottema doet daar nog een schepje bovenop.

De knappe leerjongen

Een schoenmaker nam eens een leerjongen aan. Kort nadat de jongen bij hem in huis was, vroeg hij dezen hoe hij hem, den mééster, zou aanspreken.
"Als baas", antwoordde de jongen.
"Nee", zei de meester, "je moet mij noemen "Baas der bazen." En hoe zou je mijn bed noemen?" vroeg hij verder.
"Bed", zei de jongen.
"Nee, dat noem ik mijn barnakel. En hoe noem je mijn broek?"
"Broek", zei de jongen.
"Nee, die heet mijn nikkerbokkers. En hoe noem je mijn vrouw?"
"Vrouw, of bazin".
"Nee, die heet Schoone vrouw Permoemadam. En hoe zou je mijn zoon noemen? "
"Joopie".
"Nee, je noemt hem Johannes de Groote. En hoe noem je de kat?"
"Poes".
"Nee, die heet Groote Karel Gropus. En het vuur? "
"Vuur".
"Nee, dat is heete kokkelorum. En de hoop takkebossen?"
"Takkebossen".
"Nee, die heet Hoogtopperdeberg. En hoe noem je den put?"
"Wel, put".
"Nee, dat is bij ons Mooie Fontein. En hoe noem je het huis?"
"Huis, natuurlijk".
"Nee, dat heet kasteel Mungo. En als je nu eens gelegenheid vindt om al die namen in één volzin te gebruiken en dat zonder één enkele fout, dan is je leertijd om."

Het duurde niet lang, of die gelegenheid kwam.

Eens stond de jongen heel vroeg op en legde vuur aan. Hij had een paar snippertjes papier aan den staart van de kat gebonden en toen kwam het dier daarmee te dicht bij 't vuur, en haar staart raakte in brand. Verschrikt liep zij naar buiten en kroop in den hoop takkebossen, die vlam vatte.
Toen liep de jongen, wat hij loopen kon, naar zijn baas, en riep:
"Baas der bazen, sta op van uw barnakel en schiet uw nikkerbokkers aan en roep Johannes de Groote en de Schoone Vrouw Permoemadam, want Groote Karel Gropus kwam te dicht bij heete kokkelorum en ging daarna naar Hoogtopperdeberg en als u geen hulp vraagt aan Mooi fontein, dan wordt het kasteel Mungo een prooi van heete kokkelorum."

Toen was de leerjongen volleerd.

Regelmatig klinken woorden uit dit epistel bij ons in huis....

1 opmerking:

  1. Heel lang gezocht naar dit stuk tekst. Mijn tante Heta vertelde het vaak.. uit haar hoofd. Ze heeft een TIA gekregen en kan nu niet meer verstaanbaar praten. Ik heb een aantal keren geprobeerd te googelen op de woorden die ik nog kende, maar helaas... Totdat een andere tante van mij deze link opperde.

    GEVONDEN!

    Ik ben benieuwd of mijn Tante Heta het nog herkent, als ik het voorlees..

    BeantwoordenVerwijderen